Asiantuntijat, onko heitä?

24.02.2019

Julkisen sektorin henkilöstö jakautuu karkeasti kolmeen osaan. Opettaja, palomies, poliisi tai sairaanhoitaja, kaikki tiedämme suurin piirtein mitä he tekevät ja heitä on henkilöstöstä noin kolmannes. He tekevät sen julkisen sektorin näkyvän työn. Heitä yhdistää myös sektorin heikoimmat palkat. Heikkoa palkkausta kompensoidaan esimiehillä, joiden palkkauksessa ei ole heikkouksia ja heitä on riittävästi, vaikka Saksan tarpeisiin. On isoja pääliköitä, tikkumaiset jäsenet ja isomaha tai pieniä pääliköitä, liukas kieli ja notkea selkä. Heitäkin on noin kolmannes porukasta. On aivan selvää, heillä kaikilla ei riitä päätettävää, vaan aika menee tutkiessa sosiaalista mediaa tai kuljeksitaan kansio rekvisiittana pitkin käytäviä.

Viimeinen kolmannes on asiantuntijoita tai suunnittelijoita. Heitäkään ei ole rangaistu kehnolla palkalla tai liialla työllä.

Yksittäisellä kunnalla on periaatteessa asiantuntija, joka asiaan. Kun sitten pitäisi tehdä jotain, tarvitaan kuitenkin konsultti tai pari, tämä sen takia, että yhdessä on kivempi käydä lounaalla.

Konsultti on julkisessa prosessissa tärkeä, hän nimittäin tietää kavereitaan, joilta voidaan tilata asiantuntijapalveluja. Asiantuntijoita on aina ja ainakin lopuksi niin paljon, että tarvitaan koordinaattoreita hallitsemaan ja paimentamaan kihisevää asiantuntijakeskittymää. Suunnittelija, kiehtovaa, makeampaa kuin koordinointi, ajatellaanpa asiaa.

Suunnittelija, on suunnitellut toimivan järjestelmän, näin hän uskoo ja mekin haluamme uskoa, mutta, hän ei koskaan lopeta suunnittelua, vaan saadakseen tehdä työtä, suunnittelee aina vaan uusia koukeroita jo toteutettuun suunnitelmaan.

Hän ohjailee liikennevirtoja, ei sinne mihin ihmiset ovat matkalla, vaan esimerkiksi kellariin tai Kuortaneelle, mutta ei suoraan, sillä liikenne on saatava kiertämään ja niin, että tarvitaan uusia siltoja ja katuja ja taloja on purettava mahdollisimman paljon.

Pysäköintiin on haettava kaikkein vaikeimmat paikat. Jotta bussien luo ei pääsisi autolla, katu poikki, kävelkööt. kellarista, sinne kaikki päätyvät joka tapauksessa, oli ne menossa sitten mihin tahansa.

Kustannuksista ei tarvitse välittää, ehkäpä valtuustokaan ei välitä, visio on tärkeintä, suunnitelman täytyy olla erinomainen, kun siinä ei kykene näkemään järjen häivää.

Olisiko löydettävissä järkevämpiä ja halvempia tapoja hankkia asiantuntemusta, vaikka nyt esimerkiksi tähän liikennesuunnitteluun. Alueen yhteinen liikenteen suunnitteluvirasto, josta voisi tilata suunnitelmia, todellisen tarpeen mukaan. Olisiko kannattavaa karsia joitain asiantuntijoita ? Löytää ne kuitenkin jotain tekemistä, suunnittelua ja asiantuntijoita tunnutaan tarvitsevan aina, jos käsillä tekeminen ei ota sujuakseen.